- Envisa Ida visar vart hästen ska gå -

Hon är rolig min dotter! Väldigt självsäker, envis, duktig och vill lära sig. Men hon har inte koll på att hästar är stora tunga djur. Även den minsta lilla ponnyn. Och med djur ska man ha i beaktning att de kan bli rädda.
Ida har ridit i ett och ett halvt år nu, inne på fjärde terminen. Hon är väldigt duktig och har lärt sig massor under den här tiden.
På ridlektionen igår kändes det att Ida började bli sur på mig när jag la mig i.
Den mesta tiden hade jag kopplat bort grimskaftet, så hon red helt själv, men jag gick bredvid.
Ida började säga åt mig att jag inte fick hjälpa henne! Jag fick absolut inte hålla i när hon skulle trava. Jag gick i vägen. Jag fick inte hjälpa till att visa vägen.
Men vems fel tror ni att det var när Blixt, som hon red igår, gick åt fel håll?? Jo mitt förstås!!
Ida klarar sig väldigt bra själv, men eftersom hästar är hästar kan de bli rädda och jag vill självklart inte att hon ska ramla av. Visst, till slut händer det, men jag vill inte att det ska vara på grund av mitt misstag.
När lektionen var slut fick jag absolut inte hålla i hästen tillsammans med henne, på väg till stallet. Hon skulle hålla i grimskaftet själv!! Hon såg att jag bara ville hålla liiite i tygeln, och sa till mig!! Jag smög med att hålla högt uppe på sidostycket. Högt upp på huvudet på andra sidan från Ida sett. Det funkade.
Nu får ni inte tro att hästarna är busiga eller dumma för att jag är en "hönsmamma", men jag har sett mycket av vad som kan hända. Hästarna på denna ridskola är suuuper snälla, framför allt Blixt, som Ida red perfekt igår!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0