- Lära för livet-

Samtalsämnet för dagens fikaraster var tonåringar/halvvuxna barn som ännu ej flyttat hemifrån och hur vida de hjälper till hemma. Det kom många exempel:
• Klagar på att det ej finns rena kläder, men lägget inget i tvättkorgen ens.
• Förväntar sig att föräldrarna ska fortsätta betala för en fritidsaktivitet, trots att man har jobb och en stadig inkomst.
• Förstår inte värdet av att få bo hemma utan att betala något. En son tyckte det var mycket att betala 1500-2000 SEK per månad!! Med fast inkomst...
• En dotter tog förgivet att mamma skulle betala gymkortet.
• En son som inte tänkte på att veckla ut leriga, svettiga fotbollsstrumpor innan de lades i tvättkorgen.
• Barn och män som klagar på att det inte finns mat hemma, men som inte handlar.
• Städning som sköts av i huvudsak en person i familjen.
Listan kan antagligen göras MYCKET längre, och det är alla parter i familjen som beklagar dig. Dock är vi mest kvinnor på min arbetsplats, så det blir lite vinklat.
Det jag ska ta med mig är i alla fall att tidigt lära mina barn värdet av pengar. Utan att ha tråkigt. De får inte allt de pekar på, men ibland kan de få saker de verkligen längtat efter. De får lära sig redan nu att spara veckopengen till saker de vill ha, och de lyckas faktiskt!!
Vi lär dem också att alltid plocka bort efter sig vid matbordet och lägga kläderna i tvätten. Robin som har gymnastik i skolan får själv hänga upp sina kläder och blöta handduk.
Vi försöker lära dem lite försiktigt. Vi ska inte glömma att de bara är 5 och 6,5 år!! Vi får se hur det går, men det vore ju skönt om inte jag sitter där om 10-15 år och klagar på samma saker.....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0