Hopptäning

Jag trotsade snön för att åka till Kumla och titta på hoppträning för Lotta Björe. Hon som kommenterar ridsporten på SVT ni vet.
Min kompis Elisabeths dotter Amanda brukar träna för henne och när det nu var kurs under min ledighet tänkte jag passa på att titta. Dels kul att se Amanda, dels kul att det är Lotta.
Det var mest ponnyer i Amandas grupp, bara en stor häst.
Åldersskillnaden var tio år. På ryttarna. Ganska imponerande att få till en träning för både en tjej på nio år och en på nitton år. Hon som är 19 år har dessutom en diger meritlista!! Och 9- åringen var otroligt duktig och verkade orädd och tuff!!
Jag tyckte hela ridhuset var fullt av hinder, men de hittade platser att rida på ändå ;)
De fick träna på många konstiga svängar och olika tempon.
Något jag såg idag och även läst tidigare är att det handlar om kontroll av hästen under träningen. Blir den tex för pigg och vill dra iväg, gör halt. Sen kan man fortsätta med den bana man tänkt. Och ibland skritta planerat några meter för att sedan fortsätta. Inte bara galoppera i full fart ! Det är nog viktigt för många att komma ihåg och tänka på.
Sist men inte minst blev jag ju otroligt sugen på att börja rida igen!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0