Ponnyakuten

Igår kväll började Ponnyakuten för säsongen. Jag vet att det är för barn, och det är på SVTB, men det här är det jag som vill se hemma hos oss. Okej, barnen sitter också med och tittar. Frågan är ju om det är för att de vill titta och är intresserade, eller om det är för att de inte vill lägga sig.
Jag hade sett fram emot Ponnyakuten !! Programmet handlar om åtta barn som åker med sina ponnyer på ridläger hos Tobbe Larsson (www.tobbelarsson.com). Det unika med just det här lägret är att alla deltagarna har något problem med sig och sin ponny. Det är allt från ohanterlig ponny till att de ej kan lasta eller att ryttaren inte kan lasta. Alla problem är ju stora för var och en. Men lösningarna gör inte Tobbe på något sätt unik. Självklart är han duktig med sina hästar och jag tycker det var fantastiskt att se honom lasta Hugo med relativ lätthet, och att de lyckades få en tjej som när hon kom till lägret inte hoppade högre än 20 cm att hoppa 80 cm när lägret var slut!!
Jag förstår att de tar med sådana problem som de känner kan lösas under två veckor, men jag tycker det vore intressant att se tex en häst som bara rusar när man rider, eller en som hugger i gallret när man går förbi. Eller varför inte en som bara bockar när man rider. Eller som inte kan stå uppbunden. Som sagt är alla problem stora för den som har problemet, men det vore intressant att se de fall där det faktiskt är hästen som är dum. Hur löser de det?
Jag vet nämligen att Tobbe kan det här med hästhantering. När jag praktiserade hos honom sommaren 1998 hade han tex en hingst som var hur lugn som helst, men när man gick ut med honom på innegården visste att det var dags för beteckning.
Det var lite kul att få en sammanfattning av förra säsongen igår, men lite besviken blev jag. Jag hade velat se de nya deltagarna, deras ponnyer och problem.
Jag får snällt vänta en vecka till...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0