- Dagisstress -

Det här är ett ämne jag nog kommer spinna vidare på framöver...

Dagens Nyheter har under veckan haft en artikelserie om att köpa barnpassning. Det har blivit en tred att ha en egen Nanny för att ens barn inte ska behöva vara på dagis längre än kanske klockan tre. Stressen över att barnen "måste" hämtas tidigt grundar sig i att man tror att alla andra hämtar tidigt. Jag mötte en av grannarna för några veckor sedan. Deras dotter är drygt 1½ år, och de har ganska nyligen skolat in på dagis. Trots att de försöker hämta vid 16- tiden, är de oftast sist.

Så har det varit för oss också. Vi har ofta lämnat bland de första (07,30) och hämtat bland de sista (17,00). Vi hade tid från halv åtta, mycket för att de skulle kunna äta frukost på dagis, istället för att gå upp extra tidigt. Nu när Robin börjat förskoleklass och är på fritids, behöver han vara på fritids innan klockan 7, om han ska få frukost. Vi har hela tiden sagt att vi inte ska behöva morgonfritids, så nu lämnas de runt klockan åtta. Vi får en lugnare start på dagen och har ju faktiskt tid tillsammans då också. Vi har också kommit dit att barnen har aktiviteter som gör att de måste hämtas lite tidigare än vi gjort tidigare.

Idag var det en mamma som hade som argument, att hon lugnt kunde jobba vidare när hon visste att barnen redan var hemma och hade kul med sin Nanny. Jag däremot, kan lugnt jobba vidare när jag vet att mina barn är på dagis och fritids med alla sina kompisar och vuxna de litar på. Eller när de är med sin pappa. Eller de dagar de faktistk följer med kompisar hem.
Dessutom åker jag till jobbet tidigare än resten av familjen åker mot skola/dagis, och det gör att jag kan åka hem lite tidigare. Eller rent av kopma ut några timmar en fredag. Och själv åka och hämta mina barn tidigt. Tror det blir gladare av det än att varje dag bli hämtad av någon annan.
Ett annat argument var att det var bra för barnen att varva ner i slutet på dagen. Men, i alla fall på vårt dagis/fritids finns det mysiga soffor att krypa upp i för att vila om man behöver. Och om man är kvar väldigt sent, är det ju inte så många barn, vilket gör att det blir lugnare.

Jag skulle hur som helst inte vilja att någon annan som hämtade barnen mot betalning. Det skulle i så fall vara för att de vill. Mormor eller farfar till exempel. Eller farmor eller morfar. Inte heller dem vill jag, när de blir pensionärer, nyttja på rutin. En vacker dag behöver man verkligen deras hjälp, och hellre då att de kan hämta! Än så länge jobbar de alla fyra, men snart är alla pensionärer! :)


Men, vi har som sagt varit där. Lämnat först och hämtat sist. Men jag har mest skrattat åt det. Och ofta möter man samma föräldrar på kvällen som på morgonen. Det är inte så att ALLA andra hämtar tidigt. Många av de som går mer tid än 9-14 faktist har föräldrar som jobbar 8 timmar om dagen. Plus restid. Ta det lugnt och stressa inte. Det mår både du och ditt/dina barn bättre av i längden.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0