- Hoppla pålle!! "

Ida saknar Robin på dagarna när hon är på dagis och han är i skolan. Det gör att hon inte gärna åker till stallet. Hon säger att det inte är roligt, men när hon väl är där vet jag att hon gillar det! Jag pushar henne att komma dit just för att jag vet att hon tycker det är roligt. Jag skulle aldrig tvinga dem till att tex rida om de vill sluta, det bygger ju ändå på att ha roligt om man ska bli duktig. Och både Ida och Robin är duktiga!!
Igår ville inte Ida som sagt, och trots att vi pratat med Robin om att de skulle följa med och titta var han inte så sugen på det. Det slutade med att Robin spelade Nintendo och Misha tittade på Ida. Då tyckte Ida att det var roligt att åka iväg!!
Just nu rider hon Bus-Lina. Hon är väldigt snäll, men envis! Och liten. Så liten att Ida med hjälp av en pall kunde hoppa upp själv! Jag kopplade bort grimmskaftet direkt så hon fick rida helt själv i skritten. När de skulle trava fick alla koppla på grimskaften. Ida fick ändå göra allt själv vad gäller start, stop och sväng. Hon tappade tyvärr stigbyglarna en hel del, och en gång när vi stannade för att fixa det kom Lotta med ett spö. Lina lyssnade tyvärr inte så bra på Ida när hon sa åt Lina att trava. Ida blev jätteglad över att få ett spö. Även fast det egentligen räckte med att ha spöt i handen för att Lina skulle lyssna, tog Ida chansen att använda det.... Nu travade Lina på väldigt bra!!
I slutet av lektionen frågade Lotta om det var någon som ville galoppera. Ida sa snabbt JA. Jag tror att det var tredje gången Ida provade under sina ett och ett halvt år på ridskola. Efter första gången igår sa hon "Det var så himla roligt!!". Självklart galopperade hon en andra gång också.
Det passade ju väldigt bra att det i Idas ögon hände två roliga saker på samma lektion (spö+galopp) när hon från början inte ville alls. Hon var väl trött och hungrig efter dagis....
Jag hoppas att både Ida och Robin får börja galoppera mer nu, så att det kommer något som de ser som en utmaning och som de vet att de inte kan själva ännu. Hoppas galoppen blir en stående punkt, precis som traven var i början.
Bilder på Ida och Lina kommer...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0